You are currently viewing داکت اسپلیت اینورتر چیست؟

داکت اسپلیت اینورتر چیست؟

تهویه مطبوع یکی از عواملی است که بر آسایش، روحیات، سلامتی و درنهایت روی کیفیت زندگی ما تاثیر گذار است. یکی از مهمترین پارامتر های تهویه مطبوع دما است. برای سلامتی، شادابی و بازدهی بیشتر جسمی و فکری دمای مکان هایی مثل منزل و محل کار که زمان زیادی را در آنجا سپری می کنیم باید دمای مطلوبی باشد. از این رو سیستم های متنوعی برای کنترل دمای محیط نظیر رادیاتور، هواساز ها، کولر های آبی و گاز ساخته شدند. یکی از این سیستم ها سیستم داکت اسپلیت است که شامل مدل های زیاذدی می شود که برای انتخاب بهتر است مدل های مختلف آن را بررسی کنید، پیشنهاد ما یه شما داکت اسپلیت اینورتر است، در ادامه به بررسی نحوه ی عملکرد و اطلاعات بیشتر در مورد مزایا و معایب آن می پردازیم. شرکت توسعه تدبیر و تلاش ماندگار (TTM) نماینده فروش داکت اسپلیت اینورتر مدیا و دیگر برندها در تهران و شهرستان ها می باشد. برای خرید اینترنتی داکت اسپلیت اینورتر و یا دریافت کاتالوگ و لیست قیمت داکت اسپلیت اینورتر با کارشناسان ما در شرکت توسعه تدبیر و تلاش ماندگار تماس بگیرید.

داکت اسپلیت اینورتر چیست؟

سیستم کارکرد داکت اسپلیت همان سیستم کولر های گازی است با این تفاوت که در داکت اسپلیت امکان کانال کشی و تهویه چند فضای مجزا از هم وجود دارد. تفاوت اصلی دستگاه های اینورتر استفاده از کمپرسور متفاوتی به نام کمپرسور دور متغیر( اینورتر) است. کمپرسور دستگاه‌های داکت اسپلیت اینورتر پس از رسیدن دمای محیط به دمای مورد نظر بر خلاف کمپرسور های معمولی خاموش نمی‌شوند و بعد از اینکه دمای مطلوب را تامین کنند به شکلی هوشمندانه با ظرفیت و جریان برق بسیار کمتری کار خود را برای اینکه دمای فضای مورد نظر تغییر محسوسی نداشته باشد، ادامه می‌دهند. که موجب رسیدن به بیشترین راندمان انرژی ممکن می شود.

داکت اسپلیت اینورتر

ساختار داکت اسپلیت اینورتر

داکت اسپلیت‌ها مانند اسپلیت های معمولی از دو یونیت داخلی و خارجی تشکیل می شوند. اصلی ترین اجزا آن شامل کمپرسور، اواپراتور، لوله مویین و کندانسور است. در دستگاه هایی با کمپرسور اینورتر مبرد مورد استفاده گازی است که با محیط سازگاری بیشتری دارد.( این دستگاه ها دوست دار محیط زیست هستند) و کمپرسور های کم مصرف تری نسبت به کمپرسور های معمولی دارند.

مزایای استفاده از داکت اسپلیت:

  • داکت اسپلیت ها سیستم مرکزی نیستند و در نتیجه نیاز به موتور خانه و لوله کشی و برج خنک کننده وجود نخواهد داشت.
  • این دستگاه ها قابلیت استفاده از هوای تازه (Fresh Air) را در صورت نیاز دارند.
  • با قرار دادن فیلتر هوا باعث فیلتراسیون هوا، گرفتن آلودگی ها و پاک سازی از ذرات معلق می شوند.
  • داکت اسپلیت ها امکان استفاده از سیستم گرمایش را هم با کویل آب گرم و هم با هیتر برقی دارند.
  • برای فضاهای وسیع با کاربردهای متنوع، قابلیت نصب داکت اسپلیت وجود دارد.
  • امکان قرار دادن فیلتر تصفیه هوا و کنترل دمای هر نقطه از فضا به وسیله ترموستات و دریچه های ترموستاتیک تنظیم هوا به صورت مجزا وجود دارد.
  • نصب و راه اندازی آسان
  • مهم ترین مزیت کمپرسورهای اینورتر این است که به طور ناگهانی جریان برق زیادی به دستگاه وارد نمی کند و به همین سبب طول عمر و عملکرد بهتری خواهد داشت همچنین باعث نمی شوند به طور ناگهانی افت فشار الکتریکی در جریان برق ساختمان بوجود بیاید.
  • با توجه به راندمان بالاتر کمپرسور های اینورتر، مصرف برق و هزینه ی برق کمتری دارند که بدین سبب موجب صرفه جویی در هزینه های برق می شوند.
  • میزان برق مصرفی در داکت اسپلیت های اینورتر کمتر است زیرا کمپرسور های اینورتر دور ثابت نیستند و در ابتدا برق کمتر از 16 آمپر مصرف می کنند و تنها در صورت لزوم که در ظرفیت های بالاتر کار می کنند برق بالاتری را مصرف می کنند.
  • کمپرسور های اینورتر با توجه به کارکرد مداوم و ظرفیت پایین باعث جلوگیری از کارکرد دستگاه در دور حداثر شده و مانع از افزایش حرارت دستگاه و فرسایش قطعات آن می‌شود. همچنین با توجه به میزان خاموش و روشن شدن کمتر و قرار گرفتن زیر فشار الکتریکی کمتر موجب طول عمر بسیار بیشتر این دستگاه ها می شوند.
  • استارت داکت اسپلیت اینورتر آرام زده شده و همچنین  آمپر به صورت صد درصدی از مدار برق کاهش پیدا نمی‌کند.
  • به طور کلی داکت اسپلیت‌های اینورتر و معمولی تفاوتی در میزان صدا ندارند اما با توجه به کارکرد دستگاه در دور پایین موجب کاهش صدای دستگاه شده و هزینه های عایق کاری را کاهش می دهد.

معایب داکت اسپلیت اینورتر

تنها نقطه ای ضعفی که برای داکت اسپلیت‌های اینورتر نسبت به مدل معمولی می توان نام برد، هزینه ی بالاتر آنهاست مخصوصا به علت استفاده از گاز R410 در سیستم آن‌ها که با توجه به مصرف کمتر و طول عمر بیشتر دستگاه و قطعات آن، داکت اسپلیت‌های اینورتر در دراز مدت صرفه ی اقتصادی بالاتری دارند.

علت استفاده برق کمتر دستگاه داکت اسپلیت اینورتر در مقایسه با نوع معمولی چیست؟

در اسپلیت های معمولی هنگامی که همواره موتور الکتریکی متصل به کمپرسور با تمام توان و ظرفیت و به صورت صد در صد کار می کند بیشترین انرژی الکتریکی را مورد استفاده قرار خواهد گرفت. پس از رسیدن دمای محیط به دمای تنظیم شده یا سیگنال ارسالی از طرف سنسور سیستم خاموش خواهد شد و پس از گذشت یک فاصله ی زمانی که دمای محیط دچار تغییر می شود سپس موتور دستگاه اسپلیت معمولی با ظرفیت کامل شروع به فعالیت می کند. اما اما موتور الکتریکی دستگاه‌های داکت اسپلیت اینورتر متناسب با نیاز محیط، در ظرفیت مخصوص خود مانند 20، 40، 60 و یا 80 درصد توان کل دستگاه کار می‌کند در نتیجه سرمایش و گرمایش یکنواخت تر صورت می گیرد. این باعث کاهش تعداد دفعات خاموش و روشن کردن دستگاه می شود و مصرف انرژی را کاهش می‌دهد و باعث طول عمر بیشتر دستگاه می شود.

میزان خراب شدن اینورتر در مقایسه با داکت اسپلیت‌های معمولی

با توجه به تعداد کمتر دفعات استارت خوردن دستگاه داکت اسپلیت‌ اینورتر و مصرف متناوب وبا ظرفیت پایین تر و دور موتور و اصطکاک پایین تر آن که موجوب بوجود آمدن حرارت پایین تر در دستگاه می شود داکت اسپلیت‌های اینورتر به مراتب کمتر دچار خرابی و مشکل می‌شوند.

سوالات متداولی که  کاربران برای خرید داکت اسپلیت‌ها می‌پرسند:

آیا می‌شود که از گاز R22 در داکت اسپلیت‌های اینورتر استفاده کرد؟

خیر، زیرا ساز و کار دستگاه های داکت اسپلیت اینورتر متناسب با گاز R410 طراحی شده است و تنها گاز مجاز برای استفاده در این دستگاه ها می باشد.

آیا کمپرسور اینورتر هم داغ می‌کند؟

امکان داغ کردن دستگاه در هنگام افزایش دما در هر دستگاهی وجود دارد اما با کارکرد دستگاه در ظرفیت پایین تر این احتمال بسیار کمتر می شود همچنین اگر در سیستم نشتی به وجود آمده باشد، گاز دستگاه کاهش یافته و فرایند Overload در سیستم به وجود خواهد آمد. برای رفع چنین مشکلی برندهای معروف دستگاه داکت اسپلیت اینورتر از سنسوری که قابلیت تشخیص چنین مشکلی را دارد، استفاده می‌کنند.

آیا داکت اسپلیت اینورتر تفاوتی دیگر به جز نوع کمپرسور با دیگر سیستم‌ها دارد؟

بسته به برند دستگاه داکت اسپلیت اینورتر آپشن های دیگری نظیر تصفیه هوا، یونیزه کردن هوا و یا کنترل از طریق وای فای را نیز ارائه می دهند.