You are currently viewing چیلر دائم کار چیست؟

چیلر دائم کار چیست؟

چیلر های دائم کار به شکلی طراحی شده اند که همانند نامشان به صورت پیوسته کار کنند، برای اینکه این سیستم ها بتوانند در تمامی مدت سال و به صورت 24 ساعته سرمایش مورد نیاز را تامین کنند از سیستم خاص و پیشرفته ای بهره مند شده اند. چیلر های دائم کار طی فرایند تبرید تراکمی انرژی حرارتی را از فضای سرد به فضای گرم در کلیه فصول در طی یک سیکل پیوسته منتقل می‌کند. (چیلر های تراکمی از منبع الکتریکی و چیلر های جذبی از منبع حرارت استفاده می کنند) . از چیلر دائم کار تراکمی در سرد خانه ها، مراکز پردازش داده (دیتا سنتر)، جهت تولید آب سرد، پروسه‌های صنعتی، خنک کردن روغن در قالب‌های تزریق و ترانسفورماتورها استفاده می شود. شرکت توسعه تدبیر و تلاش ماندگار (TTM) نماینده فروش چیلر دائم کار مدیا و دیگر برندها در تهران و شهرستان ها می باشد. برای خرید اینترنتی چیلر دائم کار و یا دریافت کاتالوگ و لیست قیمت چیلر دایم کار با کارشناسان ما در شرکت توسعه تدبیر و تلاش ماندگار تماس بگیرید.

اجزای چیلر دائم کار

اواپراتور:

اواپراتور سیستمی است که وظیفه ی آن خنک کردن محیط است، به این صورت که با توجه به پایین بودن نقطه جوش مبرد درون آن در دمایی کمتر از محیط خواهد جوشید و بدین شکل حرارت را از محیط اطراف می گیرد و هوای پیرامون خود را خنک می کند.

در چیلر تراکمی پس از اینکه مقدار ماده مبرد توسط شیر انبساط تنظیم می‌شود، مایع مبرد جهت تبخیر و خنک کاری به مجاری اواپراتور وارد شده و به صورت بخار  از آن خارج می‌شود.

کندانسور:

کندانسور های چیلر های دائم کار به دو دسته آبی و هوایی تقسیم می شوند. کندانسور واحدی است که وظیفه ی تبدیل مبرد از حالت گاز به مایع را دارد. در طی این فرایند گرمای نهان مبرد گرفته شده و به وسیله ی سیال خنک کن کندانسور (آب یا هوا) جذب می شود.

شیر انبساط:

شیر انبساط تنظیم کننده میزان مایع ورودی به لوله‌های اواپراتور توسط کندانسور است. این شیر بر خلاف کمپرسور موجب افت فشار مایع مبرد در سیکل می شود. یکی از پارامتر های تاثیر گذار در  شیر انبساط ترموستاتیک دمای  خروجی از اواپراتور است.

در چیلر های دائم کار از شیر های انبساط الکتریکی استفاده می شود که عملکرد بالاتر و بهتری دارند که باز و بسته شدن آنها توسط یک موتور کوچک انجام می شود و به وسیله ی سیگنال ارسالی از کنترلر الکتریکی تنظیم می شود.

کمپرسور: 

کمپرسور یا متراکم کننده یک دستگاه مکانیکی است که با کم کردن حجم گاز، فشار آن را افزایش می دهد. کمپرسور هوا نوع خاصی از کمپرسور گازی است. در چیلر های دائم کار به طور معمول از کمپرسور اسکرو استفاده می شود. از مزایای این کمپرسور ها می توان به به موارد زیر اشاره کرد:

  • طول عمر بالا
  • هزینه نگهداری پایین
  • مقاومت بالا کمپرسور در برابر برگشت مایع بالا
  • خرابی آن به دلیل کم بودن گشتاور لحظه استارت بسیار کم است
  • ارتعاشات و صدای کمپرسورها به علت تعداد قطعات متحرک پایین‌تر است
  • ضریب عملکرد بالا این کمپرسورها
  • دارای سیستم کنترل ظرفیت کاری به صورت پیوسته است که باعث افزایش عملکرد چیلر می‌شود.

لوله‌های واسط:

لوله‌های واسط در فرآیند انتقال سیستم چیلرهای دائم به کار می روند.

چیلر دائم کار

نکات مهم که باید در طراحی و ساخت چیلر دائم

  1. طراحی مدار سیستم چند مداره: اگر طراحی چیلر دائم کار به صورت چند مداره باشد، هنگامی که یکی از مدارها خراب و خاموش شود، باز با مدارهای روشن به کار خود ادامه داده و از کار نمی‌افتد. سپس هنگامی که مدار معیوب را تعمیر کنید، دستگاه به حداکثر ظرفیت کارایی خود می‌رسد. از دیگر مزیت این نوع طراحی چیلر می‌توان به این نکته اشاره کرد که احتیاج به کار کردن همه کمپرسورها و مدارهای چیلر نیست. بلکه کافی است که متناسب با نیاز مصرف کننده، کمپرسورها و یا دیگر تجهیزات کار کنند تا مصرف انرژی هم کاهش یابد.

۲ . در چیلرهای دائم کار به جای استفاده اکسپنشن ترموستاتیکی، اکسپنشن ولوهای الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۳ . در ساختار چیلرهای دائم کار،  قطعات اصلی و فرعی آن از بهترین جنس انتخاب می شود.

۴ . سیستم کنترل گر دستگاه چیلر دائم کار باید همه‌ی پارامترهای اصلی و مهم را نمایش داده و همچنین  مجهز به سیستم اعلان خطر باشد. همچنین نیاز به کنترل از راه دور هم هست.

۵ .  برای نگهداری سیستم از از اپراتورهای آموزش دیده استفاده شود.

۶ . برای انتخاب چیلر دائم کار، انواع پیش بینی‌ها را در نظر داشته باشید؛ زیرا دستگاه چیلر دائم شما باید در تمامی شرایط آب و هوایی، بدون  کاهش توان و بازدهی، سرمایش مورد نیاز را تامین کند.

۷ . هنگامی که چیلر دائم کار در مکانی برای سرمایش و تهویه هوا مورد استفاده قرار می‌گیرد، علاوه بر چیلر دائم کار، دستگاه هواساز نیز احتیاج است. تمامی نکاتی که در مورد انتخاب و استفاده چیلر دائم کار مهم است، در مورد هواساز نیز باید آنها را در نظر گرفت. دستگاه‌های هواساز، دما و رطوبت هوا را به وسیله آب سردی که از طرف چیلر به آنها منتقل شده تنظیم کرده و سپس هوا را در مکان مورد نظر به گردش در آورده و تهویه می‌کند.

مهمترین کاربردهای چیلر دائمی

۱ .  استفاده در مراکز پردازش داده یا دیتا سنترها

در مراکز پردازش داده (دیتا سنتر) با توجه به عملیات پردازش، حرارت بالایی ایجادخواهد شد. برای دفع این حرارت باید از سیستم خنک کننده با ضریب ایمنی بالا استفاده کرد. باید توجه کرد در صورتی که طراحی و ساخت سیستم سرمایشی صحیح نباشد در مدت زمان کوتاهی دچار مشکل می شود.

۲ . سردخانه‌ها

سرد خانه ها با توجه به ماهیت کارکرد و اهمیت بالای آنها در حفظ دمای مطلوب برای جلوگیری از خراب، فتسد و غیر قابل مصرف شدن مواد داخل آنها به صورت پیوسته نیاز به سرمایش دارند و از مهمترین مکان هایی هستند که در آنها حتما باید از چیلر دائم کار استفاده کرد.

۳ .  خنک سازی در فرآیندهای صنعتی مانند ماشین‌های تزریق، کارخانه‌های محصولات شیمیایی، مواد خوراکی و…

با توجه به اهمیت بالای تهویه در فرایند های صنعتی و به وجود آمدن خسارات هنگفت در صورت بروز مشکل در سیستم تهویه برای جلوگیری از بروز مشکلات ثانویه بهتر است از چیلر های دائم کار استفاده شود که به صورت پیوسته فعالیت داشته و دما را کنترل کنند.

        5 نکته در عیب یابی چیلرهای دائم کار

با بالا رفتن توان و بازدهی چیلر ها برای حفظ این بازدهی نیاز است که به صورت مستمر دستگاه و قطعات آن بررسی و عیب یابی شوند تا در صورت مشکل مورد عیب یابی قرار بگیرند و همچنین از بروز خسارات جلوگیری شود.

نظارت مستمر و روزانه عملکرد چیلر اولین روش عیب یابی است.

برای بررسی و عیب یابی دستگاه بهتر است عملکرد دستگاه به صورت روزانه بررسی و ثبت شود تا متوجه تغییرات عملکرد سیستم قبل از به وجود آمدن مشکلات بزرگ و هزینه های زیاد شویم، در بررسی روزانه دو پارامتر نرخ جریان و دمای کارد دستگاه باید ثبت و مورد بررسی قرار بگیرند.

بازبینی منظم آب مورد استفاده دستگاه

با توجه به امکان به وجود آمدن جرم، خوردگی و رشد جلبک و خزه باید آب مورد استفاده ی سیستم به طور مداوم بررسی شود، همچنین برای جلوگیری از تجمع آلودگی‌ها، فیلترهای چیلرها را هر سه ماه یکبار تعویض کنید. در سیستم های بسته نیز باید از مواد شیمیایی مخصوص استفاده کرد.

نشت یابی

در بررسی  دستگاه باید به نشتی های احتمالی دستگاه توجه شود زیرا نشتی ها باعث پوسیده شدن قطعات، فضای مناسب برای اسید های خورنده و در نهایت مشکلات بیشتر و حتی از کار افتادن دستگاه می شود. بنابرای کوچک ترین نشتی ها نیز باید بررسی شوند.

چهارمین روش عیب یابی، تمیز کردن اتصالات سیستم چیلرهای دائم کار  است.

با توجه به اهمیت تمییزی اتصالات کندانسور، اواپراتور در راندمان دستگاه برای عملکرد بهتر و حفظ راندمان کار دستگاه بهتر است طی فواصل زمانی مشخص پس از راه اندازی دستگاه برای تمیز کردن این اتصالات اقدام کرد، برای این کار باید اتصالات برس زده شود و یا با استفاده از مواد شیمیایی تمیز شوند تا خزه، جلبک و جرم های انباشته شده از اتصالات پاک شود.

بررسی منظم روغن و مبرد ها، پنجمین راهکار برای عیب یابی چیلرهای دائم کار ست.

روغن و مبرد موجود در دستگاه نیز باید طی فواصل زمانی مشخصی بررسی شوند، با این کار مشکلات بوجود آمده به خاطر آلودگی ها مشخص می شوند سپس می توان برای رفع آن مشکلات اقدام کرد برای مثال اگر مشکلاتی در جلد کمپرسور وجود داشته باشد، با روش ذکر شده آشکار می‌شود.

از شایع‌ترین مشکلاتی که در انواع چیلرها به وجود می‌آیند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •   فلاشینگ اواپراتور
  •  خراب شدن انواع تبادل کننده‌های گرما
  • خراب شدن کمپرسور
  •  کاهش فریون
  • نشت مبردها
  • خرابی پمپ‌ و فن‌ها

رسیدگی هرچه سریع تر به مشکلاتی که در  انواع مدل‌های چیلرها بوجود می آیند و تعمیر به موقع دستگاه از بروز مشکلات بزرگتر بعدی و هزینه های گزاف جلوگیری خواهد کرد، توصیه ما این است که دستگاه و عمکرد آن به صورت مستمر و دوره ای مورد بررسی قرار بگیرند و برای هرگونه تغیری رسیدگی های لازم انجام شود.